close
Essays

कोविड 19 वैक्सीन पर निबंध Covid 19 vaccine essay in Hindi

कोविड 19 वैक्सीन पर निबंध (Covid 19 vaccine essay in Hindi)

Introduction : 

भारत सरकार ने एस्ट्रा-ज़ेनेका और भारत बायोटेक द्वारा विकसित कोविशिल्ड और कोवाक्सिन नाम के कोविड -19 टीकों को मंजूरी दे दी है। इसे देखते हुए हमारे पीएम मोदी जी ने 16 जनवरी, 2021 को कोविड -19 टीकाकरण अभियान की शुरुआत की, जो हर साल लाखों लोगों की जान बचा सकता है। यह पूरे देश में लागू होने वाला दुनिया का सबसे बड़ा टीकाकरण कार्यक्रम है। इस कार्यक्रम के शुभारंभ के दौरान सभी राज्यों और केंद्र शासित प्रदेशों में इसके लिए कुल 3006 टीकाकरण केंद्र बनाए गए हैं ।

  • हालाँकि भारत में सम्पूर्ण रूप से टीकाकरण करने की आवश्यकता नहीं है, लेकिन इसके लिए कम से कम 30 से 40% लोगों का टीकाकरण करने की आवस्यकता होगी । यह अनुमान है कि पूर्ण टीकाकरण के लिए कोविड-19 टीकों की न्यूनतम 1  अरब खुराक की आवश्यकता होगी।
  • वैक्सीन को चरणबद्ध तरीके से लोगो को उपलब्ध कराया जाएगा। इसके पहले चरण में, सरकारी और निजी दोनों क्षेत्रों में डॉक्टर, नर्स और अन्य चिकित्सा कर्मचारियों एवं स्वास्थ्य कर्मियों का टीकारण किया जाएगा।
  • क्योंकि वे उन लोगों के निकट संपर्क में होते हैं जो कोविड -19 से संक्रमित हैं। फिर इसे पुलिस, सशस्त्र बलों, नगरपालिका कर्मचारियों और अन्य विभागीय कर्मचारियों को प्रदान किया जाएगा। 
  • तीसरे चरण में, 50 वर्ष से अधिक आयु के लोग और वे लोग जिन्हें मधुमेह, उच्च रक्तचाप है या जिन्होंने अंग प्रत्यारोपण कराया है, ऐसे लोगो का टीकाकरण किया जाएगा। उसके बाद, स्वस्थ वयस्कों, किशोरों और बच्चों का टीकाकरण किया जाएगा। केंद्र सरकार स्वास्थ्यकर्मियों और अग्रिम कर्मियों पर टीकाकरण का खर्च खुद से वहन करेगी ।

Conclusion : 

टीकाकरण की प्रक्रिया को आसान बनाने के लिए, सरकार ने CoWIN नामक एक एप्लिकेशन भी विकसित की है, जो कोविड -19 वैक्सीन लाभार्थियों के लिए  वैक्सीन स्टॉक, भंडारण और व्यक्तिगत ट्रैकिंग की सम्पूर्ण जानकारी प्रदान करने में मददगार साबित हो रही है। कोविड -19 के लिए टीकाकरण भारत में स्वैच्छिक है। यह लोगों को इस बीमारी से बचाने का एक सुरक्षित और प्रभावी तरीका है। टीके हमारे शरीर की प्रतिरक्षा प्रणाली के साथ काम करके बीमारियों के जोखिम को कम करते हैं।

Watch Video

कोविड 19 वैक्सीन पर निबंध –

Introduction : 

भारत सरकार ने एस्ट्रा-ज़ेनेका और भारत बायोटेक द्वारा विकसित कोविशिल्ड और कोवाक्सिन नाम के कोविड -19 टीकों को मंजूरी दे दी है। इसे देखते हुए हमारे पीएम मोदी जी ने 16 जनवरी, 2021 को कोविड -19 टीकाकरण अभियान की शुरुआत की, जो हर साल लाखों लोगों की जान बचा सकता है। यह पूरे देश में लागू होने वाला दुनिया का सबसे बड़ा टीकाकरण कार्यक्रम है। इस कार्यक्रम के शुभारंभ के दौरान सभी राज्यों और केंद्र शासित प्रदेशों में इसके लिए कुल 3006 टीकाकरण केंद्र बनाए गए हैं । हालाँकि भारत में सम्पूर्ण रूप से टीकाकरण करने की आवश्यकता नहीं है, लेकिन इसके लिए कम से कम 30 से 40% लोगों का टीकाकरण करने की आवस्यकता होगी ।

  • वैक्सीन हमारे शरीर को किसी बीमारी, वायरस या संक्रमण से लड़ने के लिए तैयार करती है. वैक्सीन में किसी जीव के कुछ कमज़ोर या निष्क्रिय अंश होते हैं जो बीमारी का कारण बनते हैं. ये शरीर के ‘इम्यून सिस्टम’ यानी प्रतिरक्षा प्रणाली को संक्रमण की पहचान करने के लिए प्रेरित करते हैं और उनके ख़िलाफ़ शरीर में एंटीबॉडी बनाते हैं जो बाहरी हमले से लड़ने में हमारे शरीर की मदद करती हैं.
  • वैक्सीन लगने का नकारात्मक असर कम ही लोगों पर होता है, लेकिन कुछ लोगों को इसके साइड इफ़ेक्ट्स का सामना करना पड़ सकता है. हल्का बुख़ार या ख़ारिश होना, इससे सामान्य दुष्प्रभाव हैं. वैक्सीन लगने के कुछ वक़्त बाद ही हम उस बीमारी से लड़ने की इम्यूनिटी विकसित कर लेते हैं.
  • अमेरिका के सेंटर ऑफ़ डिज़ीज़ कंट्रोल एंड प्रिवेंशन (सीडीसी) का कहना है कि वैक्सीन बहुत ज़्यादा शक्तिशाली होती हैं क्योंकि ये अधिकांश दवाओं के विपरीत, किसी बीमारी का इलाज नहीं करतीं, बल्कि उन्हें होने से रोकती हैं.
  • भारत में दो टीके तैयार किए गए हैं. एक का नाम है कोविशील्ड जिसे एस्ट्राज़ेनेका और ऑक्सफ़र्ड यूनिवर्सिटी के वैज्ञानिकों ने तैयार किया और सीरम इंस्टीट्यूट ऑफ़ इंडिया ने इसका उत्पादन किया और दूसरा टीका है भारतीय कंपनी भारत बायोटेक द्वारा बनाया गया कोवैक्सीन.
  • रूस ने अपनी ही कोरोना वैक्सीन तैयार की है जिसका नाम है ‘स्पूतनिक-V’ और इसे वायरस के वर्ज़न में थोड़ बदलाव लाकर तैयार किया गया. इस वैक्सीन को भारत में इस्तेमाल की अनुमति मिल चुकी है. मॉडर्ना वैक्सीन को भी भारत में इस्तेमाल की मंज़ूरी मिल चुकी है. 
  • विश्व स्वास्थ्य संगठन का अनुमान है कि संक्रमण को रोकने के लिए कम से कम 65-70 प्रतिशत लोगों को वैक्सीन लगानी होगी, जिसका मतलब है कि ज़्यादा से ज़्यादा लोगों को टीका लगवाने के लिए प्रेरित करना होगा.
  • कोरोना वायरस महामारी ने दुनिया भर में न सिर्फ करोड़ों लोगों की सेहत को प्रभाव किया है बल्कि समाज के सभी वर्गों में डिप्रेशन, तनाव का कारण भी बनी है. कोविड वैक्सीन लगवाने से एक स्पष्ट और आश्चर्यजनक फायदा मिलता है. ये आपको गंभीर रूप से बीमारी या वायरस की चपेट में आने पर मौत से बचाती है ये अपने आप में खुद हैरतअंगज फायदा है.
  • शोधकर्ताओं का कहना है कि टीकाकरण करानेवाले लोगों को मानसिक स्वास्थ्य मेंमहत्वपूर्ण सुधार का भी अनुभव हो सकता है. यूनिवर्सिटी ऑफ साउदर्न यूनिवर्सिटी के शोधकर्ताओं ने कहा कि वैक्सीन संभावित तौर पर मानसिक स्वास्थ्य को फायदा पहुंचा सकती है.
  • प्लोस पत्रिका में प्रकाशित रिसर्च का मकसद ये मूल्यांकन करना था कि वैक्सीन का पहला डोज लगवाने से मानसिक परेशानी में कम समय के लिए क्या प्रभाव पड़ते हैं. 
  • शोधकर्ताओं ने 8 हजार व्यस्को के मानसिक स्वास्थ्य का विश्लेषण रिसर्च के तौर पर 1 मार्च 2020 और 31 मार्च 2021 के बीच किया. रिसर्च में टीकाकरण से संक्षिप्त समय के लिए सीधे प्रभाव का खुलासा हुआ.
  • महत्वपूर्ण बात ये है कि रिसर्च ने टीकाकरण कराने के सरकारात्मक प्रभाव में इजाफा किया. शोधकर्ताओं ने बताया कि हम प्रमाणित करते हैं कि कैसे दिमागी सेहत की परेशानी टीकाकरण करानेवाले और वैक्सीन नहीं लगवानेवालों के बीच अलग हो गई. आर्थिक अनिश्चितता और कोविड-19 से जुड़ी सेहत के जोखिम के बीच तुलना करने पर हमें दिमागी सेहत पर टीकाकरण के कम समय के प्रभाव मालूम हुए. 
  • कोविड-19 वैक्सीन से स्वास्थ्य के जोखिम को कम करने, आर्थिक और सामाजिक नतीजे सुधारने की उम्मीद की जाती है, जिसके बाद दिमागी सेहत के लिए संभावित लाभ होंगे.  डॉक्टर एचके महाजन ने कहा, “कोरोना महामारी ने रोजगार, आय और सेहत समेत लोगों की जिंदगी के कई पहलुओं को प्रभावित किया है.
  • इस वायरल बीमारी के मानसिक पहलू मनोवैज्ञानिक तनाव, चिंता, डिप्रेशन, सामाजिक अलगाव और खुदकुशी के विचार तक सीमित नहीं हैं.” उन्होंने आगे बताया, “बड़े पैमाने पर टीकाकरण ने हर्ड इम्यूनिटी बढ़ाने, लोगों के बीच चिंता कम करने में बड़ा योगदान दिया.
  • उसने आजीविका गंवाने वालों की दोबारा रोजगार के पहलू को भी बढ़ाया. 
  • टीकाकरण के गंभीर संक्रमण से सुरक्षा पर जागरुकता फैलने से लोग कोरोना से पहले की स्थिति में धीरे-धीरे लौट रहे हैं. इस तरह ये दिमागी सेहत के मुद्दे जैसे चिंता, डिप्रेशन दूर करने में मदद कर रहा है.”

Conclusion : 

वैक्सीन को चरणबद्ध तरीके से लोगो को उपलब्ध कराया जाएगा। इसके पहले चरण में, सरकारी और निजी दोनों क्षेत्रों में डॉक्टर, नर्स और अन्य चिकित्सा कर्मचारियों एवं स्वास्थ्य कर्मियों का टीकारण किया जाएगा। क्योंकि वे उन लोगों के निकट संपर्क में होते हैं जो कोविड -19 से संक्रमित हैं। फिर इसे पुलिस, सशस्त्र बलों, नगरपालिका कर्मचारियों और अन्य विभागीय कर्मचारियों को प्रदान किया जाएगा। तीसरे चरण में, 50 वर्ष से अधिक आयु के लोग और वे लोग जिन्हें मधुमेह, उच्च रक्तचाप है या जिन्होंने अंग प्रत्यारोपण कराया है, ऐसे लोगो का टीकाकरण किया जाएगा। उसके बाद, स्वस्थ वयस्कों, किशोरों और बच्चों का टीकाकरण किया जाएगा। 

केंद्र सरकार स्वास्थ्यकर्मियों और अग्रिम कर्मियों पर टीकाकरण का खर्च खुद से वहन करेगी । टीकाकरण की प्रक्रिया को आसान बनाने के लिए, सरकार ने CoWIN नामक एक एप्लिकेशन भी विकसित की है, जो कोविड -19 वैक्सीन लाभार्थियों के लिए  वैक्सीन स्टॉक, भंडारण और व्यक्तिगत ट्रैकिंग की सम्पूर्ण जानकारी प्रदान करने में मददगार साबित हो रही है। कोविड -19 के लिए टीकाकरण भारत में स्वैच्छिक है। यह लोगों को इस बीमारी से बचाने का एक सुरक्षित और प्रभावी तरीका है। टीके हमारे शरीर की प्रतिरक्षा प्रणाली के साथ काम करके बीमारियों के जोखिम को कम करते हैं।

कोरोना महामारी में जीवन पर निबंध

Introduction : 

कोरोना महामारी ने हमारे दैनिक जीवन को पूरी बदल कर रख दिया है। इस महामारी के कारण लाखो लोग बुरी तरह से प्रभावित हुए है, जो या तो बीमार हैं या इस बीमारी के फैलने के कारण मारे जा रहे हैं। इस वायरल संक्रमण के सबसे आम लक्षण बुखार, सर्दी, खांसी, हड्डियों में दर्द और सांस लेने में समस्या है। यह, पहली बार लोगों को प्रभावित करने वाला एक नया वायरल रोग होने के कारण, अभी तक इसकी वैक्सीन उपलब्ध नहीं हो सकी हैं। इसलिए अतिरिक्त सावधानी बरतने पर जोर दिया जाना बहुत जरुरी है, जैसे कि स्वच्छता, नियमित रूप से हाथ धोना, सामाजिक दूरी और मास्क पहनना आदि।

विभिन्न उद्योग और व्यापारिक क्षेत्र इस महामारी के कारण प्रभावित हुए हैं जिनमें फार्मास्यूटिकल्स उद्योग, बिजली क्षेत्र और पर्यटन शामिल हैं। यह वायरस नागरिकों के दैनिक जीवन के साथ-साथ वैश्विक अर्थव्यवस्था पर भी भारी प्रभाव डाल रहा है।

एक देश से दूसरे देश की यात्रा करने पर प्रतिबंध है। यात्रा के दौरान, कोरोना मामलों की संख्या बढ़ते हुए देखी गयी है जब परीक्षण किया गया, खासकर जब वे अंतरराष्ट्रीय दौरे से लौट रहे हों।

  • कोरोना वायरस ने भारत की शिक्षा को प्रभावित किया है। फिलहाल मार्च महीने से लॉकडाउन की वजह से विद्यालय बंद कर दिए गए है। सरकार ने अस्थायी रूप से स्कूलों और कॉलेजों को बंद कर दिया।
  • शिक्षा क्षेत्रों के लिए महत्वपूर्ण समय है क्यों कि इस अवधि के दौरान प्रतियोगी परीक्षाओं के प्रवेश परीक्षा आयोजित की जाती है। इसके साथ बोर्ड परीक्षाओं और नर्सरी स्कूल प्रवेश इत्यादि सब रुक गए है।
  • शिक्षा संस्थानों के बंद होने का कारण दुनिया भर में लगभग 600  मिलियन शिक्षार्थियों को प्रभावित करने की आशंका जातायी जा रही है।
  • ऑनलाइन क्लासेस के ज़रिये विद्यार्थी इस प्रकार के अनोखे शिक्षा प्रणाली को समझ पाए है। लॉकडाउन के दुष्प्रभाव को ऑनलाइन शिक्षा पद्धति से कम कर दिया है।
  • केंद्र सरकार ने शिक्षा प्रणाली को विकसित करने हेतु पहले साल की तुलना में इस साल व्यय अधिक किया है ताकि कोरोना संकटकाल के नकारात्मक प्रभाव शिक्षा पर न पड़े। सीबीएसई ने विशेष टोल फ्री नंबर लागू किया है जिसके माध्यम से विद्यार्थी घर पर रहकर अधिकारयों से मदद ले सकते है।
  • बारहवीं कक्षा के विषय संबंधित पुस्तकें ऑनलाइन जारी की गयी है ताकि बच्चो की शिक्षा में बिलकुल बाधा न आये।
  • लॉक डाउन में कुछ बच्चे शिक्षा को लेकर ज़्यादा गंभीर नहीं रहे, वह सोशल मीडिया में चैट मोबाइल में गेम्स खेलते है और अपने कीमती समय को बर्बाद कर रहे थे।
  • अभी माता -पिता की यह जिम्मेदारी है कि लॉकडाउन में भी बच्चे घर पर अनुशासन का पालन करे और ऑनलाइन शिक्षा को गम्भीरतापूर्वक ले और खाली समय में ऑनलाइन एनिमेटेड शिक्षा संबंधित वीडियोस और विभिन्न ऑनलाइन वर्कशीट्स के प्रश्नो को हल करें।
  • कोविड-19 की महामारी ने आज समूचे विश्व की अर्थव्यवस्था, शैक्षिक व्यवस्था तथा सामाजिक स्तर को अत्यंत प्रभावित किया है।
  • कोरोना वायरस ने पुरे विश्व केशक्तिशाली देशों को घुटनो पर लाकर रख दिया है। सारे देश मिलकर कोरोना वायरस से मुक्ति पाने में जुटी है और डॉक्टर्स ,नर्सेज एकजुट होकर लड़ रहे है। उनकी जितनी भी सराहना की जाए कम होगी।
  • नरेंद्र मोदी जी ने कोरोना वायरस से लड़ने के लिए कठोर कदम उठाये है जो हमारे देश की भलाई के लिए है और हम सभी को एक भारतीय होने के नाते इस कठोर समय में उनका साथ देना चाहिए ताकि हम देश को रोगमुक्त कर सके। ऐसा करने पर जल्द ही ज़िन्दगी फिर से वापस पटरी पर आ जाएगी। कोरोना वायरस के खिलाफ यह महायुद्ध तब तक जारी रहेगा जब तक हम इस वायरस को जड़ से ख़त्म ने करे।
  • एयरपोर्ट पर यात्रियों की स्क्रीनिंग हो या फिर लैब में लोगों की जांच, सरकार ने कोरोना वायरस से निपटने के लिए कई तरह की तैयारी की है। इसके अलावा किसी भी तरह की अफवाह से बचने, खुद की सुरक्षा के लिए कुछ निर्देश जारी किए हैं जिससे कि कोरोना वायरस से निपटा जा सकता है।
  • कोरोनावायरस से बचाव के लिए वर्तमान में कोवैक्सीन तथा कोवीशील्ड नामक दो टीके लगाए जाना शुरू हो चुके है। एक्सपर्ट्स के अनुसार दोनों ही टीके सुरक्षित है। इस वैक्सीन की दो डोज निश्चित समय के अंतराल पर दी जाती है। अभी यह वैक्सीन आयु के अनुसार देश में लगाई जा रही है।

Conclusion : 

लॉकडाउन ने प्रवासी श्रमिकों को भी प्रभावित किया है, जिनमें से कई उद्योगों को बंद करने के कारण अपनी नौकरी खो चुके हैं और सरकार ने प्रवासियों के लिए राहत उपायों की घोषणा भी की ताकि वे अपने अपने घर वापस लौट सके। सभी सरकारें, स्वास्थ्य संगठन और अन्य प्राधिकरण लगातार कोरोना से प्रभावित मामलों की पहचान करने पर ध्यान केंद्रित कर रहे हैं। डॉक्टर और सम्बंधित अधिकारी इन दिनों स्वास्थ्य सेवा की गुणवत्ता को बनाए रखने में बहुत कठिनाइयों का सामना कर रहे हैं।

कोरोना वायरस का वैश्विक अर्थव्यवस्था पर प्रभाव

Introduction :

कोरोनावायरस (COVID-19) एक संक्रामक रोग है जो कोरोनावायरस के कारण होता है। इसकी शुरुआत पहली बार दिसंबर 2019 में चीन के वुहान शहर से हुई। डब्ल्यूएचओ ने 30 जनवरी को कोरोनवायरस को अंतरराष्ट्रीय चिंता का सार्वजनिक स्वास्थ्य आपातकाल घोषित किया है। कोरोनावायरस न केवल लोगों के स्वास्थ्य को प्रभावित कर रहा है बल्कि दुनिया के सभी देशों की अर्थव्यवस्थाओं को भी प्रभावित कर रहा है।

विश्व व्यापार संगठन के अनुसार, व्यापार के मामले में, चीन दुनिया का सबसे बड़ा निर्यातक और दूसरा सबसे बड़ा आयातक है। विश्व के निर्यात का 13% और आयात का 11% केवल चीन से होता है। दुनिया के कई उद्योग अपने कच्चे माल के लिए चीन पर निर्भर हैं। पुरे विश्व में खरीदी जाने वाली लगभग एक तिहाई मशीनरी चीन से आती है, इसलिए कोरोनवायरस ने वैश्विक आपूर्ति पर प्रतिकूल प्रभाव डाला है।

चीन में कई कारखाने अब बंद हो गए हैं, निर्भर कंपनियों के लिए उत्पादन भी बंद हो गया है। उत्पादन में मंदी के कारण खपत में भी गिरावट आई है और इस तरह से दुनिया की अर्थव्यवस्थाओं पर असर पड़ रहा है। कोरोनोवायरस फैलने के कारण लोगों की आवाजाही पर प्रतिबंध के कारण पर्यटन उद्योग को भी भारी नुकसान उठाना पड़ रहा है।

कोरोना वायरस का आयात पर प्रभाव

  • इस वायरस से हवाई यात्रा, शेयर बाज़ार, वैश्विक आपूर्ति शृंखलाओं सहित लगभग सभी क्षेत्र प्रभावित हो रहे हैं।
  • यह वायरस अमेरिकी अर्थव्यवस्था को बुरी तरह प्रभावित कर सकता है, जबकि इसके कारण चीनी अर्थव्यवस्था पहले से ही मुश्किल स्थिति में है।
  • इन दो अर्थव्यवस्थाओं, जिन्हें वैश्विक आर्थिक इंजन के रूप में जाना जाता है, संपूर्ण वैश्विक अर्थव्यवस्था में सुस्ती तथा आगे जाकर मंदी का कारण बन सकता है।
  • निवेशकों के बाज़ारों से बाहर निकलने के कारण शेयर बाज़ार सूचकांक में लगातार गिरावट आई है। लोग बड़ी राशि को अपेक्षाकृत सुरक्षित क्षेत्र यथा- ‘सरकारी बाॅण्ड’ में लगा रहे हैं जिससे कीमतों में तेज़ी तथा उत्पादकता में कमी देखी गई है।
  • अमेरिकी बाज़ार में वर्ष 2008 के वैश्विक वित्तीय संकट के बाद सबसे खराब अनुभव हाल ही में कोरोना वायरस के कारण महसूस किया गया, ध्यातव्य है कि अमेरिकी बाज़ार में 12% से अधिक की गिरावट आई है।
  • यहाँ ध्यान देने योग्य तथ्य यह है कि जो निवेशक ऐसे संकट के समय सामान्यत: स्वर्ण में निवेश करते हैं, इस संकट के समय उन्होंने इसका भी बहिष्कार कर दिया जिससे सोने की कीमतों में गिरावट देखी गई, तथा लोगों ने सरकारी गारंटी युक्त ‘ट्रेज़री बिल’ (Treasury Bills) में अधिक निवेश करना उचित समझा।
  • Apple, Nvidia, Adidas जैसी कंपनियाँ इससे अधिक प्रभावित हो सकती हैं क्योंकि ये चीन के आपूर्तिकर्त्ताओं पर निर्भर हैं, इन्हें भविष्य में बाधाओं का सामना करना पड़ सकता है।

भारत की अर्थव्यवस्था पर नकारात्मक प्रभाव

  • भारत जब अर्थव्यवस्था को पुन: पटरी पर लाने की कोशिश कर रहा है, ऐसे समय में इस वायरस का केवल सतही प्रभाव नहीं पड़ेगा तथा ऐसे कठिन समय में समस्या का समाधान मात्र ‘एयर लिफ्टिंग’ से संभव नहीं है।
  • यह समस्या न केवल आपूर्ति शृंखला को प्रभावित करेगी, अपितु यह भारत के फार्मास्यूटिकल, इलेक्ट्रॉनिक, ऑटोमोबाइल जैसे उद्योगों को गंभीर रूप से प्रभावित करेगी।
  • निर्यात, जिसे अर्थव्यवस्था के विकास का इंजन माना जाता है, इसमें वैश्विक मंदी की स्थिति में और गिरावट देखी जा सकती है, साथ ही निवेश में भी गिरावट आ सकती है।
  • भारतीय कंपनियाँ चीन आधारित ‘वैश्विक आपूर्ति शृंखला’ में शामिल प्रमुख भागीदार नहीं हैं, अत: भारतीय कंपनियाँ इससे अधिक प्रभावित नहीं होंगी।
  • दूसरा, कच्चे तेल की कीमतों में गिरावट आ रही है, जो कि वृहद् अर्थव्यवस्था और उच्च मुद्रास्फीति के चलते अच्छी खबर है।
  • भारत सरकार को लगातार विकास की गति का अवलोकन करने की आवश्यकता है, साथ ही चीन पर निर्भर भारतीय उद्योगों को आवश्यक समर्थन एवं सहायता प्रदान करनी चाहिये।
  • कोरोना वायरस जैसी बीमारी की पहचान, प्रभाव, प्रसार एवं रोकथाम पर चर्चा अंतर्राष्ट्रीय संस्थानों द्वारा की जानी चाहिये ताकि इस बीमारी पर नियंत्रण पाया जा सके।

Conclusion : 

वायरस जनित यह संकट किसी अन्य वित्तीय संकट से बिलकुल अलग है। अन्य वित्तीय संकटों का समाधान समय-परीक्षणित उपायों जैसे- दर में कटौती, बेल-आउट पैकेज आदि से किया जा सकता है, परंतु वायरस जनित संकट का समाधान इन वित्तीय उपायों द्वारा किया जाना संभव नहीं है। ऑटोमोबाइल उद्योग पहले ही आर्थिक मंदी के कारण संकट में है और अब माल और सेवाओं की आपूर्ति बाधित होने के कारण उत्पादन में कमी आ रही है। चीन से आपूर्ति में रुकावट के कारण वैश्विक वित्तीय बाजार में उतार-चढ़ाव हो रहा है। यद्यपि दुनिया की अर्थव्यवस्था पर कोरोनोवायरस के सटीक प्रभाव को निर्धारित करना मुश्किल है, फिर भी यह स्पष्ट है कि यह प्रभाव लंबे समय तक रहेगा।

अर्थव्यवस्था पर कोरोना वायरस का प्रभाव पर निबंध

Introduction :

कोरोना वायरस एक प्रकार का वायरस है जो मानव और अन्य स्तनधारियों के श्वसन पथ को प्रभावित करता है। ये सामान्य सर्दी, निमोनिया और अन्य श्वसन लक्षणों से जुड़े हैं। कोरोना वायरस दुनिया भर में बीमारी बन गया है और दुनिया के सभी देश इसका सामना कर रहे हैं। जिसके कारण दुनिया की आबादी अपने घर के अंदर रहने को मजबूर है। कोरोना वायरस के प्रकोप के कारण देश में 53% तक व्यवसाय प्रभावित हुए है।

कोरोना वायरस का प्रकोप सबसे पहले 31 दिसंबर, 2019 को चीन के वुहान में पड़ा। विश्व स्वास्थ्य संगठन इसको रोकने के उपायों के बारे में देशों को सलाह देने के लिए वैश्विक विशेषज्ञों, सरकारों और अन्य स्वास्थ्य संगठनों के साथ मिलकर काम कर रहा है। व्यापार के मामले में, चीन दुनिया का सबसे बड़ा निर्यातक और दूसरा सबसे बड़ा आयातक है। चीन विश्व के कुल निर्यात का 13% और आयात का 11% हिस्सेदार है।

इसका असर भारतीय उद्योग पर पड़ेगा। भारत का कुल इलेक्ट्रॉनिक आयात चीन से करीब 45% है। दुनिया भर में भारत से खरीदी जाने वाली लगभग एक तिहाई मशीनरी चीन से आती है और लगभग 90% मोबाइल फोन चीन से आते हैं। इसलिए, हम कह सकते हैं कि कोरोनावायरस के मौजूदा प्रकोप के कारण, चीन पर आयात निर्भरता का भारतीय उद्योग पर महत्वपूर्ण प्रभाव पड़ेगा। देश भर में बड़ी संख्या में किसानों को भी अनिश्चितता का सामना करना पड़ रहा है।

  • इस वायरस से हवाई यात्रा, शेयर बाज़ार, वैश्विक आपूर्ति शृंखलाओं सहित लगभग सभी क्षेत्र प्रभावित हो रहे हैं।
  • यह वायरस अमेरिकी अर्थव्यवस्था को बुरी तरह प्रभावित कर सकता है, जबकि इसके कारण चीनी अर्थव्यवस्था पहले से ही मुश्किल स्थिति में है।
  • इन दो अर्थव्यवस्थाओं, जिन्हें वैश्विक आर्थिक इंजन के रूप में जाना जाता है, संपूर्ण वैश्विक अर्थव्यवस्था में सुस्ती तथा आगे जाकर मंदी का कारण बन सकता है।
  • निवेशकों के बाज़ारों से बाहर निकलने के कारण शेयर बाज़ार सूचकांक में लगातार गिरावट आई है। लोग बड़ी राशि को अपेक्षाकृत सुरक्षित क्षेत्र यथा- ‘सरकारी बाॅण्ड’ में लगा रहे हैं जिससे कीमतों में तेज़ी तथा उत्पादकता में कमी देखी गई है।
  • अमेरिकी बाज़ार में वर्ष 2008 के वैश्विक वित्तीय संकट के बाद सबसे खराब अनुभव हाल ही में कोरोना वायरस के कारण महसूस किया गया, ध्यातव्य है कि अमेरिकी बाज़ार में 12% से अधिक की गिरावट आई है।
  • यहाँ ध्यान देने योग्य तथ्य यह है कि जो निवेशक ऐसे संकट के समय सामान्यत: स्वर्ण में निवेश करते हैं, इस संकट के समय उन्होंने इसका भी बहिष्कार कर दिया जिससे सोने की कीमतों में गिरावट देखी गई, तथा लोगों ने सरकारी गारंटी युक्त ‘ट्रेज़री बिल’ (Treasury Bills) में अधिक निवेश करना उचित समझा।
  • Apple, Nvidia, Adidas जैसी कंपनियाँ इससे अधिक प्रभावित हो सकती हैं क्योंकि ये चीन के आपूर्तिकर्त्ताओं पर निर्भर हैं, इन्हें भविष्य में बाधाओं का सामना करना पड़ सकता है।

भारत की अर्थव्यवस्था पर नकारात्मक प्रभाव

  • भारत जब अर्थव्यवस्था को पुन: पटरी पर लाने की कोशिश कर रहा है, ऐसे समय में इस वायरस का केवल सतही प्रभाव नहीं पड़ेगा तथा ऐसे कठिन समय में समस्या का समाधान मात्र ‘एयर लिफ्टिंग’ से संभव नहीं है।
  • यह समस्या न केवल आपूर्ति शृंखला को प्रभावित करेगी, अपितु यह भारत के फार्मास्यूटिकल, इलेक्ट्रॉनिक, ऑटोमोबाइल जैसे उद्योगों को गंभीर रूप से प्रभावित करेगी।
  • निर्यात, जिसे अर्थव्यवस्था के विकास का इंजन माना जाता है, इसमें वैश्विक मंदी की स्थिति में और गिरावट देखी जा सकती है, साथ ही निवेश में भी गिरावट आ सकती है।
  • भारतीय कंपनियाँ चीन आधारित ‘वैश्विक आपूर्ति शृंखला’ में शामिल प्रमुख भागीदार नहीं हैं, अत: भारतीय कंपनियाँ इससे अधिक प्रभावित नहीं होंगी।
  • दूसरा, कच्चे तेल की कीमतों में गिरावट आ रही है, जो कि वृहद् अर्थव्यवस्था और उच्च मुद्रास्फीति के चलते अच्छी खबर है।
  • भारत सरकार को लगातार विकास की गति का अवलोकन करने की आवश्यकता है, साथ ही चीन पर निर्भर भारतीय उद्योगों को आवश्यक समर्थन एवं सहायता प्रदान करनी चाहिये।
  • कोरोना वायरस जैसी बीमारी की पहचान, प्रभाव, प्रसार एवं रोकथाम पर चर्चा अंतर्राष्ट्रीय संस्थानों द्वारा की जानी चाहिये ताकि इस बीमारी पर नियंत्रण पाया जा सके।
  • वायरस जनित यह संकट किसी अन्य वित्तीय संकट से बिलकुल अलग है। अन्य वित्तीय संकटों का समाधान समय-परीक्षणित उपायों जैसे- दर में कटौती, बेल-आउट पैकेज (विशेष वित्तीय प्रोत्साहन) आदि से किया जा सकता है, परंतु वायरस जनित संकट का समाधान इन वित्तीय उपायों द्वारा किया जाना संभव नहीं है।

Conclusion : 

ऑटोमोबाइल उद्योग पहले ही आर्थिक मंदी के कारण संकट में है और अब माल और सेवाओं की आपूर्ति बाधित होने के कारण उत्पादन में कमी आ रही है। होटल और एयरलाइंस जैसे विभिन्न व्यवसाय अपने कर्मचारियों का वेतन काट रहे हैं और छंटनी भी कर रहे हैं। भारत में काम करने वाली प्रमुख कंपनियों ने अस्थायी रूप से काम को निलंबित कर दिया है।

चीन से आपूर्ति में रुकावट के कारण वैश्विक वित्तीय बाजार में उतार-चढ़ाव हो रहा है। यद्यपि दुनिया की अर्थव्यवस्था पर कोरोनोवायरस के सटीक प्रभाव को निर्धारित करना मुश्किल है, फिर भी यह स्पष्ट है कि यह प्रभाव लंबे समय तक रहेगा। विश्व बैंक और क्रेडिट रेटिंग एजेंसियों ने 2021 के लिए भारत की वृद्धि को कम कर दिया है, हालांकि, वित्तीय वर्ष 2021-22 में भारत के लिए जीडीपी विकास दर का आकलन अंतर्राष्ट्रीय मुद्रा कोष  ने 1.9% बताया है जो जी -20 देशों में सबसे अधिक है।

भारत में COVID-19 का सामाजिक प्रभाव पर निबंध

Introduction :

कोरोनावायरस (COVID-19) महामारी एक वैश्विक समस्या बन चुकी है और इस बीमारी का मुकाबला करने के लिए भारत सरकार ने 24 मार्च, 2020 को देश में लॉकडाउन लागू किया। सरकार ने कोरोनोवायरस महामारी के खिलाफ लड़ाई में सफलता का दावा किया है, जिसमें कहा गया है कि यदि राष्ट्रव्यापी तालाबंदी नहीं की गई होती तो यहाँ COVID-19 मामलों की संख्या अधिक होती। COVID-19 महामारी के दौरान लॉकडाउन में हमारे खानपान से लेकर हमारी कार्यशैली बदल चुकी है जिसके कारण शारीरिक गतिविधियो में कमी आयी है जिसके कारण मोटापा, मधुमेह और हृदय रोगों के जोखिम को बढ़ा दिया है।

कोरोना वायरस की वजह से कारोबार ठप्प पड़ गए हैं, कई देशों में अंतरराष्ट्रीय यात्राएं रद्द कर दी गई हैं, होटल-रेस्त्रां तो बंद कर दिए गए हैं, कई कंपनियां ख़ासतौर पर, आईटी सेक्टर की कंपनियों ने लोगों को वर्क फ्रॉम होम यानी घर से काम करने की सुविधा दे रही हैं। दुनिया भर के क्षेत्रों में इस महामारी का प्रभाव दिखाई दे रहा है, लेकिन भारत में कमज़ोर वर्गों, महिलाओं और बच्चों पर इसका प्रभाव सबसे अधिक हुआ है। लॉकडाउन के परिणामस्वरूप, समाज के कमजोर वर्ग के बीच कुपोषण की संभावना बढ़ गयी है। 

भारतीय खाद्य निगम (FCI) ने हाल ही में COVID-19 के खिलाफ अपनी लड़ाई में सरकार की पहल के रूप में प्रधानमंत्री गरीब कल्याण अन्ना योजना (PMGKAY) के तहत 12.96 लाख मीट्रिक टन अनाज आवंटित किया। प्रवासी श्रमिकों का मुद्दा इस महामारी का सबसे प्रमुख मुद्दा रहा, जहाँ लाखों लोग बेरोजगार हो गए और बिना पैसे, भोजन और आश्रय के अपने अपने घरो तक पैदल जाने को मजबूर हुए हलाकि सरकार ने बाद में उनके वापस लौटने की व्यवस्था भी कराई।

शिक्षा के क्षेत्र में –

  • अप्रैल माह के अंत में जब विश्व के अधिकांश देशों में लॉकडाउन लागू किया गया तो विद्यालयों को पूरी तरह से बंद कर दिया गया था, जिसके कारण विश्व के लगभग 90 प्रतिशत छात्रों की शिक्षा बाधित हुई थी और विश्व के लगभग 1.5 बिलियन से अधिक स्कूली छात्र प्रभावित हुए थे।
  • कोरोना वायरस के कारण शिक्षा में आई इस बाधा का सबसे अधिक प्रभाव गरीब छात्रों पर देखने को मिला है और अधिकांश छात्र ऑनलाइन शिक्षा के माध्यमों का उपयोग नहीं कर सकते हैं, इसके कारण कई छात्रों विशेषतः छात्राओं के वापस स्कूल न जाने की संभावना बढ़ गई है।
  • नवंबर 2020 तक 30 देशों के 572 मिलियन छात्र इस महामारी के कारण प्रभावित हुए हैं, जो कि दुनिया भर में नामांकित छात्रों का 33% है।

लैंगिक हिंसा में वृद्धि –

  • लॉकडाउन और स्कूल बंद होने से बच्चों के विरुद्ध लैंगिक हिंसा की स्थिति भी काफी खराब हुई है। कई देशों ने घरेलू हिंसा और लैंगिक हिंसा के मामलों में वृद्धि दर्ज की गई है।
  • जहाँ एक ओर बच्चों के विरुद्ध अपराध के मामलों में वृद्धि हो रही है, वहीं दूसरी ओर अधिकांश देशों में बच्चों एवं महिलाओं के विरुद्ध होने वाली हिंसा की रोकथाम से संबंधित सेवाएँ भी बाधित हुई हैं।

आर्थिक प्रभाव –

  • वैश्विक स्तर महामारी के कारण वर्ष 2020 में बहुआयामी गरीब में रहने वाले बच्चों की संख्या में 15% तक बढ़ोतरी हुई है और इसमें अतिरिक्त 150 मिलियन बच्चे शामिल हो गए हैं।
  • बहुआयामी गरीबी के निर्धारण में लोगों द्वारा दैनिक जीवन में अनुभव किये जाने वाले सभी अभावों/कमी जैसे- खराब स्वास्थ्य, शिक्षा की कमी, निम्न जीवन स्तर, कार्य की खराब गुणवत्ता, हिंसा का खतरा आदि को समाहित किया जाता है। 
  • महामारी का दूसरा सामाजिक प्रभाव ‘नस्लभेदी प्रभाव’ का उत्पन्न होना है। जैसा कि हमें मालूम है इस बीमारी की शुरुआत चीन से हुई है इसलिए चीनी नागरिकों को आगामी कुछ वर्षो तक इस महामारी के चलते जाना-पहचाना जा सकता है।
  • भारत में तो नॉर्थ ईस्ट के भारतीयों पर पहले से ही चीनी, नेपाली, चिंकी-पिंकी, मोमोज़ जैसी नस्लभेदी टिप्पणियां होती रही हैं। अब इस क्रम में कोरोना का नाम भी जुड़ना तय है, जिसे एक सामाजिक समस्या के रूप में देखा जाना चाहिए। 

इस सम्बन्ध में उपाय –

  • सभी देशों की सरकारों को डिजिटल डिवाइड को कम करके यह सुनिश्चित करने का प्रयास करना चाहिये कि सभी बच्चों को सीखने के समान अवसर प्राप्त हों और किसी भी छात्र के सीखने की क्षमता प्रभावित न हो।
  • सभी की पोषण और स्वास्थ्य सेवाओं तक पहुँच सुनिश्चित की जानी चाहिये और जिन देशों में टीकाकरण अभियान प्रभावित हुए हैं उन्हें फिर से शुरू किया जाना चाहिये।
  • बच्चों और युवाओं के मानसिक स्वास्थ्य पर ध्यान दिया जाना चाहिये और बच्चों के साथ दुर्व्यवहार और लैंगिक हिंसा जैसे मुद्दों को संबोधित किया जाना चाहिये।
  • सुरक्षित पेयजल और स्वच्छता आदि तक बच्चों की पहुँच को बढ़ाने का प्रयास किया जाए और पर्यावरणीय अवमूल्यन तथा जलवायु परिवर्तन जैसे मुद्दों को संबोधित किया जाए।
  • बाल गरीबी की दर में कमी करने का प्रयास किया जाए और बच्चों की स्थिति में समावेशी सुधार सुनिश्चित किया जाए।

सरकार को समस्याओं के समाधान को खोजने का प्रयास करना चाहिए ताकि ऐसी समस्याएँ दोबारा पैदा न हो। इस वायरस से लड़ने के लिए सभी व्यक्तियों, सरकारों और स्वास्थ्य संगठनों को एकसाथ मिलकर योजना बनाकर सामूहिक प्रयास करने की आवश्यकता है।

पर्यावरण पर कोरोना वायरस का सकारात्मक प्रभाव पर निबंध

Introduction :

कोरोना वायरस दुनिया भर में महामारी बन चुका है और सभी देश इसका सामना कर रहे हैं। जिसके कारण सभी देशो के लोग अपने घरो के अंदर रहने को मजबूर है। कोरोना वायरस के कारण देश में व्यावसायिक गतिविधियां भी प्रभावित हुईं। जैसा कि हम सभी जानते हैं कि कोरोनोवायरस ने दुनिया भर में बहुत सारे लोगों का जीवन ले चूका है। कोरोनोवायरस के प्रसार को रोकने के लिए, विभिन्न देशों की सरकारें इसके प्रसार को नियंत्रित करने के लिए कई कदम उठा रही हैं।

जहां तक हमारे पर्यावरण का सवाल है, इसपर कई सकारात्मक प्रभाव देखने को मिल रहे है। अब धुएँ का उत्सर्जन कम हो गया है जिसके परिणामस्वरूप आसमान स्वच्छ हो गया है। यही नहीं, सड़को पर वाहनों का उपयोग भी कम हुआ है, जिसके कारण  CO2 गैसों का उत्सर्जन भी काम हुआ है। और अन्य गैसे, जैसे नाइट्रोजन डाइऑक्साइड का उत्सर्जन भी पर्यावरण में सीमित हो पाया है।

यह इंगित करता है कि हवा अधिक शुद्ध हो गई है और हम शुद्ध हवा में सांस ले सकते हैं। कोरोनावायरस से निपटने के लिए, कंपनियों ने श्रमिकों को घर से काम करने के लिए कहा है। इससे सड़क पर वाहन कम हो गए हैं। इसके अलावा, प्लास्टिक की खपत भी कम हो गई है क्योंकि अब लोग डिस्पोजेबल ग्लास का प्रयोग चाय या कॉफी के लिए नहीं कर रहे है।

पर्यावरण को फायदा –

  • भारत में कई राज्यों से उन नदियों के अचानक साफ हो जाने की ख़बरें आ रही हैं जिनके प्रदूषण को दूर करने के असफल प्रयास दशकों से चल रहे हैं. दिल्ली की जीवनदायिनी यमुना नदी के बारे में भी ऐसी ही ख़बरें आ रही हैं. पिछले दिनों सोशल मीडिया पर कई तस्वीरें आईं जिन्हें डालने वालों ने दावा किया कि दिल्ली में जिस यमुना का पानी काला और झाग भरा हुआ करता था, उसी यमुना में आज कल साफ पानी बह रहा है. 
  • झील नगरी नैनीताल समेत भीमताल, नौकुचियाताल, सातताल सभी में झीलों का पानी न केवल पारदर्शी और निर्मल दिखाई दे रहा है, बल्कि इन झीलों की खूबसूरती भी बढ़ गई है. पिछले कई साल से झील के जलस्तर में जो गिरावट दिखती थी, वह भी इस बार नहीं दिख रही. पर्यावरणीय तौर पर इस कारण हवा भी इतनी शुद्ध है कि शहरों से पहाड़ों की चोटियां साफ दिख रही हैं.
  • उत्तराखंड स्पेस एप्लिकेशन सेंटर के निदेशक के अनुसार हिमालय की धवल चोटियां साफ दिखने लगी हैं. लॉकडाउन के कारण वायुमंडल में बड़े पैमाने पर बदलाव देखने को मिला है. इससे पहले कभी उत्तर भारत के ऊपरी क्षेत्र में वायु प्रदूषण का इतना कम स्तर देखने को नहीं मिला.
  • लॉकडाउन के बाद 27 मार्च से कुछ इलाकों में रूक-रूक के बारिश हो रही है. इससे हवा में मौजूद एयरोसॉल नीचे आ गए. यह लिक्विड और सॉलिड से बने ऐसे सूक्ष्म कण हैं, जिनके कारण फेफड़ों और हार्ट को नुकसान होता है. एयरोसॉल की वजह से ही विजिबिलिटी घटती है.
  • जिन शहरों की एयर क्वालिटी इंडेक्स यानी AQI ख़तरे के निशान से ऊपर होते थे. वहां आसमान गहरा नीला दिखने लगा है. न तो सड़कों पर वाहन चल रहे हैं और न ही आसमां में हवाई जहाज. बिजली उत्पादन और औद्योगिक इकाइयों जैसे अन्य क्षेत्रों में भी बड़ी गिरावट आई है.
  • इससे वातावरण में डस्ट पार्टिकल न के बराबर हैं और कार्बन मोनोऑक्साइड का उत्सर्जन भी सामान्य से बहुत अधिक नीचे आ गया है. इस तरह की हवा मनुष्यों के लिए बेहद लाभदायक है. अगर देखा जाये तो झारखंड के भी शहरों में इस लॉकडाउन का प्रभाव दिखा रहा है.
  • झारखण्ड की राजधानी रांची के कुछ जगहों में मोर देखे जाने की भी सूचना है. रूक रूक के बारिश भी हो रही है. लोग एयर कंडीशनर और कूलर का भी इस्तेमाल नहीं के बराबर कर रहे हैं जो की इस गर्मी के मौसम में एक आश्चर्य घटना है. ध्वनि प्रदूषण भी अभूतपूर्व ढंग से कम हो गया है. तापमान ज्य़ादा होने पे भी उतनी गर्मी नहीं लग रही है जितनी पिछले साल थी.
  • बता दें कि कई महीनों से झारखंड में वाहन प्रदूषण के खिलाफ़ जांच अभियान चलाया जा रहा था. जगह-जगह दोपहिये एवं चार पहिये वाहन, मिनी बस और टेंपो समेत विभिन्न कॉमर्शियल वाहनों के प्रदूषण स्तर को चेक किया जा रहा था और निर्धारित मात्रा से अधिक प्रदूषण फैलाने वाले वाहनों पर कार्रवाई की जा रही थी.
  • इसके बाद भी न तो वाहनों द्वारा छोड़े जा रहे प्रदूषणकारी गैसों की मात्रा कम हो रही थी और न ही वायु प्रदूषण में कमी आ रही थी. लेकिन, कोरोना के भय से सड़क पर चलने वाले वाहनों की संख्य़ा में आयी भारी गिरावट आने के कारण पिछले दो महीनों से से इसमें काफी सुधार दिखता है.
  • वाहनों की आवाजाही न होने से सड़कों से अब धूल के गुबार नहीं उठ रहे हैं. झारखंड का एयर क्वालिटी इंडेक्स वायु प्रदूषण के कम हो जाने से 50-40 के बीच आ गया है जो पिछले साल 150 से 250 तक रहता था.
  • ये हवा मनुष्य के स्वस्थ लिए फायदेमंद है. वायु और धूल प्रदूषण के काफी कम हो जाने से आसमन में रात को सारे तारे दिखा रहे हैं जो पहले नहीं दीखते थे. 
  • ध्वनि प्रदूषण तो इतना कम है की आपकी आवाज दूर तक सुनाई दे रही है. चिड़ियों का चहचहाना सुबह से ही शुरू हो जा रहा है.कुछ लोगों ने तो यहाँ तक कहा की रात दो बजे भी चिड़ियों की आवाज़ सुनाई दे रही है ख़ासकर कोयल और बुलबुल की. कुछ ऐसी भी चिड़ियाँ नज़र आ रही हैं जो पहले कम दिखती थीं. 

Conclusion : 

इस प्रतिस्पर्धात्मक युग में, जहाँ हम सभी व्यस्त जीवन जी रहे है, हमें हमारी गतिविधियों के कारण पर्यावरण पर पड़ने वाले प्रभावों के बारे में भी सोचना चाहिए  हालाँकि, अब लॉकडाउन के कारण हम घर पर रहने को मजबूर हैं, हमारे पास अपनी गतिविधियों के बारे में सोचने और सुधार करने के लिए पर्याप्त समय मिल चूका है। इस तथ्य से कोई इनकार नहीं कर सकता कि कोरोनोवायरस का मानव जाति पर विनाशकारी प्रभाव पड़ा है। हालांकि, इसने पर्यावरण पर निश्चित रूप से  सकारात्मक प्रभाव डाले है।

Tags : about covid 19 vaccine essayagainst covid 19 vaccine essayargumentative essay about free covid 19 vaccineargumentative essay about getting covid 19 vaccinebenefits of covid-19 vaccine essayconclusion about covid-19 vaccine essaycoronavirus vaccinecovid 19 vaccine and side effects essaycovid 19 vaccine argumentative essaycovid 19 vaccine essay brainlycovid 19 vaccine essay conclusioncovid 19 vaccine essay examplesCovid 19 vaccine essay in englishcovid 19 vaccine essay in hindicovid 19 vaccine essay introductioncovid 19 vaccine essay Philippinescovid 19 vaccine essay tagalogcovid 19 vaccine essay topicscovid 19 vaccine essay with cohesive devicescovid 19 vaccine essay writingcovid 19 vaccine essayscovid 19 vaccine importance essaycovid 19 vaccine informative essaycovid 19 vaccine persuasive essaycovid-19 vaccine awareness essaycovid-19 vaccine introduction for essayessay about covid 19 vaccineessay about covid 19 vaccine for studentsessay about covid 19 vaccine in english for studentsessay about getting covid 19 vaccineessay about the covid 19 vaccineessay for covid 19 vaccineessay on covid 19 vaccineessay on covid 19 vaccine in Englishessay on covid 19 vaccine in hindiessay on covid 19 vaccine present and futureessay on covid-19importance of vaccine covid 19 essayintroduction about covid 19 vaccine essayopinion about covid 19 vaccine essayshould covid-19 vaccine be free for everyone essaythe covid 19 vaccine essayvaccine for covid 19 essay
Abhilash Kumar

The author Abhilash Kumar

Abhilash Kumar is the founder of “Studyguru Pathshala” brand & its products, i.e. YouTube, Books, PDF eBooks etc. He is one of the most successful bloggers in India. He is the author of India’s the best seller “Descriptive Book”. As a social activist, he has distributed his books to millions of deprived and needy students.

748 Comments

  1. Hello! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok.
    I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.
    asmr (tinyurl.com) 0mniartist

  2. Have you ever considered about adding a little bit more than just your
    articles? I mean, what you say is important and all.
    But think of if you added some great images or video clips to give your posts more,
    “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website
    could undeniably be one of the most beneficial in its field.
    Terrific blog! 0mniartist asmr (http://tinyurl.com/yg9kz643)

  3. What’s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads.
    I’m hoping to give a contribution & help other users like its helped me.
    Great job.

    Review my page … where gamefly

  4. I used to be recommended this website by means of my cousin. I’m now not certain whether or asmr not this put up is written by way of him as
    no one else recognise such special about my difficulty.

    You’re incredible! Thanks!

  5. Can I simply just say what a relief to uncover somebody that actually understands what they are talking about on the web.
    You actually realize how to bring an issue to light and make it
    important. A lot more people should look at this and
    understand this side of your story. I was asmr surprised you are not more popular because you
    definitely have the gift.

  6. I pay a visit every day some blogs and websites to read
    posts, except this web site presents quality based
    content.

    my website – asmr or

  7. Good day! This post couldn’t be written any better!
    Reading this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this.
    I will forward this article to him. Fairly certain he will have a good read.
    Many thanks for sharing!

    Feel free to surf to my blog post :: gamefly is

  8. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get got an asmr nervousness over that you wish be delivering the following.

    unwell unquestionably come more formerly again as exactly the
    same nearly very often inside case you shield this
    increase.

  9. Hello all, here every person is sharing such knowledge, therefore it’s pleasant to read this blog, and I used to visit this webpage all
    the time.

    Here is my website; asmr; j.mp,

  10. Howdy just wanted to give you a brief heads up and let you
    know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure
    why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

    my web page: asmr off

  11. After exploring a few of the blog articles on your site, I honestly
    appreciate your technique of writing a blog. I saved it to my bookmark website list and will
    be checking back soon. Take a look at my website too and tell me how you feel.

    my page: asmr an

  12. scoliosis; http://bitly.com/3btxNgG,
    First off I would like to say awesome blog! I had a quick question that
    I’d like to ask if you do not mind. I was interested to
    know how you center yourself and clear your head before writing.

    I’ve had difficulty clearing my mind in getting my thoughts out.
    I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15
    minutes are lost just trying to figure out how to begin. Any ideas or tips?
    Thank you! scoliosis

  13. scoliosis
    always i used to read smaller content which as well clear
    their motive, and that is also happening with this paragraph which
    I am reading now. scoliosis (t.co)

  14. dating sites
    Hello! I realize this is kind of off-topic but I needed to
    ask. Does operating a well-established blog such as yours take a
    large amount of work? I’m completely new to blogging however I
    do write in my journal daily. I’d like to start a blog so I
    will be able to share my personal experience and thoughts online.

    Please let me know if you have any kind of ideas or tips for brand new aspiring bloggers.
    Appreciate it! dating sites

    Visit my blog post: https://6869milesoflove.tumblr.com/

  15. When someone writes an piece of writing he/she retains the image of a user in his/her
    mind that how a user can be aware of it. Thus that’s why this article
    is great. Thanks!

    Also visit my web page; asmr our

  16. Heya fantastic website! Does running a blog like this take a large amount of work?
    I’ve absolutely no understanding of coding but I had been hoping
    to start my own blog soon. Anyway, should you have any suggestions or tips for
    new blog owners please share. I know this is off topic however I just wanted to ask.
    Many thanks!

    Here is my webpage why free dating sites

  17. I’ve learn several good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting.
    I wonder how much effort you place to make the sort of magnificent informative site.

    Feel free to surf to my homepage: but dating sites

  18. We’re a gaggle of volunteers and starting a surgery scoliosis new scheme in our community.
    Your web site offered us with useful information to work
    on. You’ve done an impressive activity and our whole community
    shall be thankful to you.

  19. Hello there! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to
    make your site mobile friendly? My weblog looks weird when browsing from my
    iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this problem.
    If you have any suggestions, please share. Appreciate it!

    Check out my web page; with free dating sites

  20. Can I simply say what a relief to find a person that truly understands what they are discussing on the net.
    You definitely know how to bring an issue to light and make it important.
    A lot more people really need to read this and understand
    this side of the story. I was surprised you’re not more popular because you definitely possess the gift.

    Look into my page :: there dating sites

  21. Hmm is anyone else having problems with the
    images on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or
    if it’s the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

    Stop by my blog post Jared

  22. Hi! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a
    blog article or vice-versa? My website covers a lot of the same topics as
    yours and I think we could greatly benefit from each other.
    If you happen to be interested feel free to send me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Wonderful blog by
    the way!

    my website: Brett

  23. Having read this I thought it was extremely informative.
    I appreciate you spending some time and energy to
    put this article together. I once again find myself spending
    a significant amount of time both reading and posting comments.
    But so what, it was still worth it!

    Feel free to visit my web page – Chastity

  24. Your method of describing the whole thing in this post is truly good, all can effortlessly understand it,
    Thanks a lot.

    Also visit my web-site :: why web hosting (tinyurl.com)

  25. hello there and thank you for your info – I’ve certainly picked up anything new from right here.

    I did however expertise a few technical issues using this website, as I experienced to reload the
    website many times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web hosting is OK?
    Not ps4 games that; bitly.com, I’m complaining, but slow loading instances times
    will very frequently affect your placement in google
    and could damage your high-quality score if ads and marketing
    with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and could look
    out for a lot more of your respective exciting content.

    Ensure that you update this again soon.

  26. Hi there! I just wanted to ask if you ever have
    any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was
    hacked web hosting and (http://tinyurl.com/) I ended up losing
    several weeks of hard work due to no backup. Do you have any
    solutions to stop hackers?

  27. I loved as much as you’ll receive carried out right
    here. The sketch is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an shakiness over that you wish be delivering the
    following. unwell unquestionably come further formerly again since
    exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

    Feel free to visit my page: and web hosting [tinyurl.com]

  28. Right here is the perfect website for anybody who wishes to find out about this topic.

    You understand a whole lot its almost tough to argue with
    you (not that I actually would want to…HaHa).
    You certainly put a brand new spin on a subject that’s been written about for a long time.
    Wonderful stuff, just excellent!

    Also visit my page – gamefly their

  29. If some one desires expert view concerning blogging afterward
    i propose him/her to pay a quick visit this blog,
    Keep up the nice job.

    Feel free to surf to my homepage; our ps4 games

  30. I’m really impressed with your writing abilities as neatly as with the format for your weblog.

    Is that this a paid subject matter or did you modify it your self?

    Either way stay up the excellent quality writing, it’s rare to peer a great weblog like this one nowadays..

    Here is my blog post – ps4 games and

  31. The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it
    can survive a 40 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My
    apple ipad is now broken and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to
    share it with someone!

    Also visit my web-site; where ps4 games

  32. Good way of describing, and nice piece of writing to take facts about my presentation focus,
    which i am going to deliver in university.

    Feel free to visit my blog … when ps4 games

  33. Pretty element of content. I just stumbled
    upon your site and in accession capital to say that I get in fact
    loved account your blog posts. Any way I will
    be subscribing to your feeds or even I success you access constantly quickly.

    Here is my web blog: for web hosting

  34. Hi there would you mind sharing which blog platform you’re
    working with? I’m planning to start my own blog
    in the near future but I’m having quest bars a [http://t.co] hard time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your design seems different
    then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  35. It’s really a great and helpful piece of info.
    I am glad that you just shared this helpful info with us.

    Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

    Feel free to surf to my webpage – the asmr

  36. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog
    and was wondering what all is needed to get setup?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet smart so I’m not 100% sure.
    Any tips or advice would be greatly appreciated. Appreciate it

    My page: asmr where

  37. I think the admin of this web site is genuinely working hard in support
    of his website, as here every data is quality based
    material.

    Feel free to visit my web page – asmr for

  38. Hello! I simply wish to give you a huge thumbs up for your excellent information you have right here on this post.
    I will be coming back to your blog for more soon.

    My site :: off asmr

  39. modern gay dating
    gay casual dating site
    [url=”gayonlinedating.net?”]dating sites gay chubby[/url]

  40. What’s up to every one, the contents present at this web page are truly amazing for
    people experience, well, keep up the nice work fellows.

    Review my web site … was ps4 games

  41. Today, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!|

  42. It takes an incredible amount of strenuous stir to be the azithromycin 500g tablets Pill pusher and righteous to be an ridiculous staff. They be undergoing to ‘haul charge’ of each buyer each dated they come in and there as a matter of fact is no accommodation to error. Good Era has been there for me for 10 long years and has been ‘speck on’ every time. Every without question answered to where it was easy to realize, every med correctly dispensed safely and becomingly counted. All these issues and more are nicely done close the unscathed stake, under the directorship of the Pharmacist and crozier, and to accomplished their marines, if you can’t pick up your sequence, they will-power send it to your home. Is there anything they don’t do – NO! Thanksgiving owing to you bleeding much and please remember – There is no nobler reprimand to plagiarize your peer man or woman. God Favour all of you and require a safe and Cheery Holiday. From our family tree to yours – Tender thanks You – Lisa & Javelin

  43. http://www.azithromycintok.com provides the fully realized opening for me to leverage my 12 years of acquaintance in this place competition, enabling me to run a area and do something that is rewarding to me without assuming all of the risk.

  44. I was looking after my daughter’s cat Benny, an inside/outside cat. He mow down victim to a indubitable raccoon condemn and had what looked like a minor injury. I cleaned it and kept him entrails but the clip didn’t seem to heal. I tried hydrogen peroxide and other products and then went to Cloverdale Pharmaceutics as I knew they catered to animals. I gathered a few products and went to the disc pro advice. Once I described the difficulty I base excuse hydrogen peroxide was not a good design and I was advised to palm Benny to a vet. I went visible of there having bought nothing so this warning did not profit the rather in any way. When the someone the once-over old saying Benny he said the wound would under no circumstances give birth to healed on its own. Surgery was required to up the two sides of the damage together. Benny is perfidiously with my daughter and healthy thanks to hfaventolin integrity.
    You actually explained that exceptionally well.

  45. Patron serving was polite and with all speed responded to my questions. Coming from another theatre troupe otc hydroxychloroquine that wont be named this was a lovely change. Desire be ordering again!
    Cheers. Quite a lot of advice.

  46. Best settling we could contain always made in choosing a hfaventolin.com. Each is extemely knowledgable, helpful and friendly.
    You suggested this fantastically.

  47. I always purchase my tires from ivermectin tablets for humans ivermectablets.com. Noteworthy prices, settling on and shipping grow into the ritual 5 stars
    Cheers. Plenty of write ups.

  48. Look no further due to the fact that quick, for twopence contact lenses. Intemperate checkout, no spam, brisk turnaround with ivermectin uk buy.
    Whoa plenty of beneficial info.

  49. I saw the ad for an knowledge eventide in the interest of Exemplar Protein on kamagra super FB site. Having tried other burden impoverishment programs, of progression I was skeptical of something modish, but decided to conscious of what it was about. I was honestly bewitched with the bestowal and irrefutable to sign up. I didn’t long for to be ‘counting’ this or that or having to representation ‘how multitudinous points this is significance’. It’s totally intelligible, really. You call to mind a consider you’re usual to be thirsty, but in the extermination you in point of fact secure to duress yourself to put all that’s outlined on the menu plan. To me, the contradistinction with this procedure is I bear I’ve been polished on how I should be eating and what to look for the sake of in packaging. Good advice. Appreciate it.

  50. Extraordinarily considerate customer is ivermectin a prescription drug work when I ordered the reprehensible power for my contacts. Wonderful petulant retort and amendment to my indiscretion and I went on my habit received the contacts sharply after. Amazing plenty of beneficial data.

  51. I just wanted to let something be known you that I am already doing better with your pattern of be responsible for representing the viagra for men. One road that I distinguish this is by my response to what happened on the weekend. My store strike down in a cycling accident on Sunday and indigent his collar bone. After four hours in Emerg at Peace Major, he was sent home with a catapult and pain killers (severe narcotics), and a referral in support of an Ortho specialist. The break is a certain extent grotty, although if it had pierced the skin, he would keep had surgery right away. It will stress some nuts and bolts to secure it for the sake of healing and to strengthen/protect it in future. Craig is not a complainer always and has a high play as a remedy for pain. He can’t even see the doctor til Thursday, then surgery resolve be booked. The Ortho doc said the bones can shelved til then. I hint, the anthropoid should not bear to wait. Ugly for Craig of course but, here is the huge difference in search my excited reply:in place of of crying, I got off one’s rocker and took power! We are growing to comprehend Craig’s family doc in Vancouver today to strive for quicker care.

  52. After I made the wheel/tire sequence, a bloke service rep wise me that there was a maybe that the wheels I ordered would not lustrous the calipers and gave me other options for wheels that will fit my vehicle. I received the modish wheels and tires in a punctual behaviour and installed them on the car. They look grand! Because of you payment your advise sildenafil citrate 100mg prices india!

  53. It was 16 years ago on Rodeo weekend, when I went to the beer store on the Sunday. This gazabo had a screaming kitten in a bag. I stuck my jurisdiction in the ogress and this toy deadly kitten grabbed my arm with all her might. I took her home to detect she was too issue to eat. I had to reserve to feeding her canned extract with an knowledge dropper until the ivermectin pills for humans opened the next day. I was there primordial in the morning at position duration to allow kitten replacement drain, spunk and nipples. My still had to bottle feed her during the epoch while I was at work. Disarm is under an old stuff and my economize on is still her “mom”. Wow loads of great information.

  54. An ambitious exploration into high-end residential markets across the globe. ‘For f**k sake, have you got nothing better to do?’: Moment smirking double killer was arrested for… В© 2022 MK Homes All Rights Reserved. Site By Builder Designs The 4-bedroom, 4.5 bath Waco home was originally listed in April and has had several price cuts. Find homes in these popular destinations Wonderfull mason stucco ranch built 1979 on cul-de-sac one of the most desireable neighborhoods. The gracious foyer opening to huge family rm w wet bar,formal living rm,banquest sized dining rm leads to custom kitchen equipped with satinless steel appliances,granite counter top complemented by breakfast bar.Florida rm w elect fpl,this beauty boasts a flexible floor plan,the bedrooms are divided between the 2 wings of the house,with the master bedroom suite with 2 walk in closets,elect fpl,master bth & jacuzzi,2 bedrooms with 2 full bath,on one side.2 bedrooms and full bath on the other side with outside access could be used as an office or in-laws quarter. Full finished basement,circular drive offers ample parking, tennis court. https://creafuture.ro/forum/profile/marshapassmore5/ When touring condos, ask who is in charge of maintaining the day-to-day operations. You can direct questions such as who handles resident requests and community rules to the property management company itself. Consider doing your own research on the company’s reputation, as well — find out what other projects they manage, and talk to board members to see if they are satisfied with the company’s services. Co-ops cost about 10% less, on average, than condos of similar location, size and amenities.   Part of the reason is supply and demand: there are simply a lot more co-ops than condos. It’s also a lot easier to buy and sell a condo. Though condo boards may ask for as much financial information as a co-op board, a condo board can only reject a buyer by exercising its right of first refusal to buy the unit instead.  Condo boards are also more investor-friendly than co-ops, which usually require that buyers use the apartment as their primary residence, and place more restrictions on the ability of residents to rent out their apartment.  

  55. The contrariety dispute between what is stromectol and other pharmacies is nightfall and day. Through developing modish systems, suggesting method improvements, working directly with physicians and advocating in the direction of residents, Waltz greatly contributes to our excellent neighbouring care. Every employ is of the highest quality from systemization accuracy to seamless billing, communicative chap usage and in accord, professional delivery. And their rather consultants are exceptional, making them a trusty partner of our organization. You made the point.

  56. I just want to mention I am just new to blogging and site-building and truly savored your web page. Likely I’m want to bookmark your website . You amazingly come with impressive writings. Bless you for revealing your blog site.
    크레이지슬롯

  57. cost for tadalafil – It was flexible and charge modus operandi less than a peculiar mirage center. I got 2 boxes to save the worth of one relaxed to order, expense less, and fast shipping. I on unquestionably be ordering from them again in the last With thanks! Fantastic stuff!

  58. cialiswlmrt.com has successfully impacted my sparkle as grammatically as my families. Their wide-ranging diversity of items along with polite and utilitarian employees has made Pharmasave a serviceable go-to stop for hardly everything. Kudos. Lots of forum posts.

  59. goldkamagra.com – It was easy and sell for modus operandi less than a peculiar hallucination center. I got 2 boxes for the worth of one restful to layout, expense less, and unrestrained shipping. I on unequivocally be ordering from them again before you know it Kudos. Lots of facts.

  60. Keno on tuttu numeropeli monelle suomalaiselle ja sitä on pelattu Suomessa jo yli 30 vuoden ajan. Pelin yksinkertainen idea on yrittää arvata arvatut kenonumerot oikein. Veikkaus arpoo oikeat numerot kolme kertaa päivässä ja keno tulokset voi tarkistaa jo tänään niiden kotisivujen lisäksi teksti-tv:stä ja tältä sivulta. Pian kenon numerot ovat vain tahra peliurallasi, ja voit pyyhkiä mielestäsi menneet olankohautuksella, sillä voitot, joita voit kahmia nettikasinolta, ovat moninkertaisesti suurempia. Aikaisemmin myös nettikasinot tarjosivat kenoa virtuaalisena pelinä, mutta kasinopelaajat eivät halua pelata sitä enää kerran siitä eroaan päästyään, joten kasinot tarjoavat enää vain pelejä, joiden pelaaminen tuottoisaa pelaajille. Jos sinulla ei ole aikaisempaa pelikokemusta, kolikkopelit tarjoavat parhaan väylän kasinopelien pelaamiseen. Niiden pelaaminen ei edellytä mitään sääntöjen tai strategioiden tuntemusta, mutta ne tarjoavat silti huomattavasti suuremman todennäköisyyden voittaa rahaa kuin keno tai lotto. https://aged-wiki.win/index.php/Juha_peltonen_pokeri Kasinon Ilmaiskierrokset Eivat Talletusvaatimuksia Nettikasino – Enintään 1,000-bonuksia + 240-ilmaispyöräytyksiä! Näpyttele haluamasi talletussumma. Ohjaudut tekemään talletustasi Trustlyn kautta. 1 000 Pikakasino verkkopeliä sisältää suurimman osan monista kolikkopeleistä, vanhoja hyviä klassikoita, livekasinoa ja pöytäpelejä. Anna pelien alkaa riippumatta siitä, onko kyseessä pelaajan kaipaama sähköinen ilmapiiri vai vähemmän intiimi ympäristö, jossa he voivat uppoutua virtuaalisten tarinoiden ja olentojen maailmaan.

  61. You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience. “Rarely does an opportunity to acquire a several-thousand-acre, master-planned mixed-use development with over four miles of frontage along the Dallas North Tollway and only 20 minutes away from Legacy business park present itself,” said Glendenning, CEO of Rex Real Estate. “Mehrdad Moayedi has the vision to see how the new tollway access will help transform this property into a true world-class project.” Homes are designed with features, construction techniques and materials to help reduce energy usage. Actual energy costs and/or usage are dependent on a number of factors, including utility rate, energy consumption, home orientation, and weather conditions. No guaranty is made on actual energy cost savings. http://trentonrmbq643198.kylieblog.com/9234346/private-commercial-property-for-sale Many apartments in Philadelphia are within walking distance to the things you need for everyday life, from restaurants to grocery stores and from banks to movie theaters. But, the city also has a number of transit options for those times when you don’t want to walk or drive. When you’re renting an apartment in Philadelphia, it pays to get to know SEPTA, the city’s transit system. 10:00AM – 5:00PM You searched for rentals in Plano, TX. Surround yourself with the finer things in life. Luxury apartments in Plano will allow you to enjoy a wide variety of high-end amenities and features, such as granite countertops, soaring ceilings, or even hardwood flooring. Whether you’re dreaming of a luxury high-rise apartment, a posh studio, or a two-bedroom walk-up, Plano has 550 luxury apartments to explore. Go ahead and indulge your dreams of upscale living by finding your Plano luxury apartment now.

  62. Another way to prevent getting this page in the future is to use Privacy Pass. You may need to download version 2.0 now from the Chrome Web Store. YOUR CONTINUED USE OF THIS SITE FOLLOWING THE POSTING OF ANY CHANGES OR REVISIONS WILL CONSTITUTE YOUR ACCEPTANCE OF SUCH CHANGES OR REVISIONS. IF YOU DO NOT AGREE TO ANY CHANGES OR REVISIONS TO THESE CONDITIONS OF USE, YOU MAY NOT USE THE NEWLEAFCANNABIS.CA & NATIONALACCESSCANNABIS.COM SITE AND ARE TO DISCONTINUE USE OF THE SITE IMMEDIATELY. If any of these conditions shall be deemed invalid, void, or for any reason unenforceable, that condition shall be deemed severable and shall not affect the validity and enforceability of any remaining condition. These are the different roles we’re hiring for at Flora. Learn more on how to apply by clicking the button below. https://www.tgg-solutions.com/community/profile/colemanfoveaux/ Medical marijuana costs Ohio patients about $310 an ounce, “which is much higher than any other surrounding state,” Huffman said. The SQDC (Société québécoise du cannabis) are opening their doors at 10:00 am this morning. They are fully stocked and ready to welcome the customers that have been eargerly awaiting the new marijuana stores to open. “I’ve tried a lot of pharmaceutical medications prior to trying medical cannabis,” Outlier said. “They made me numb. I had no happiness and no sadness, and I would stay in bed 16 hours a day. When I’m on medical cannabis, I get out of bed and I socialize.” The state’s Compassionate Care program provides medical marijuana discounts to veterans, senior citizens and people with disabilities, terminal illnesses and financial need, but Outlier and Nicholson both said the program is not available at all dispensaries and not all low-income patients qualify for it.

  63. Positive Betting Progressions Additional TipsThis type of betting relies on the assumption that you will eventually hit a winning streak and any previous losses will be negligible compared to the winnings. This system holds the potential make you some immense winnings if luck is on your side. This type of betting is not exclusive only to roulette, as it can be used on any game with even odds. There are a lot of positive betting progressions that you may utilize in your play sessions, with the Paroli system and Parlay being just two of them. LiveCasinoComparer.com is an independent website that provides information, reviews, and recommendations about gambling at online Live Casinos. There are age & location restrictions on where you can gamble online. Ensure that you meet these requirements by referring to the casinos’ Terms & Conditions. It is your responsibility to ensure you comply with all legal requirements for gambling online. https://learnchessonline.in/community/profile/mableleg5880020/ The settings indicated in the below screenshot of Nitrogen’s dice interface are highly recommended for optimal positive expectation betting. PrimeDice first calculates a HMAC hash with these variables, like this: Copyright В© 2022 – All rights reserved. For the second bet the dice site would do exactly the same but change the nonce from 0 to 1 (and after that to 2, etc.) This generates a complete different and random outcome each time you bet. As a result, anyone can feel lost when it comes to calculating how long a losing streak will last. As you’ll see below, though, this info can be figured out in a few simple steps. Setup Menus in Admin Panel If you are more than ready to play BitCoin Dice Game, there’s only one thing left to do; to find a good place to play. While hundreds of online casinos are offering the unique and entertaining game, you would want to play on the best betting game platforms out there. Among the best ones would be mBit Casino and CloudBet Casino.

  64. If you’re trying to organize something you no longer use, you’re really just organizing clutter and creating more work for yourself. Rest assured, with Sunshine Cleaning you’ll receive responsive attention for all of your cleaning, training and organizing needs. Thank You for these quick and easy tips to make our living space clean and organized. It’s difficult to keep a place organized when there a more that one person staying at the same place. I really appreciate your effort, it’s a great guide. Attics in houses can provide a good space for storing items that are used occupationally. Attics are not meant to be permanent storage. A well-organized attic can give clients the space they need. Our service will help clients acquire the shelving, racks, hooks, or whatever tools clients might need. We will help clients pack, donate, sell, and haul items that they do not need. We keep in mind their safety and the well being of their house by ensuring safe items only are kept in the attic. https://wiki-square.win/index.php/Apt_window_cleaning To schedule your next cleaning, please contact us at (231) 328-3006! We are proud to provide cleaning services with a side of greatness to Michigan City, Beverly Shores, Michiana Shores, La Porte, Valparaiso, Chesterton, New Buffalo, Michigan and beyond. Call the company who has been trusted to get the job done right since 1988, to clean your carpet! You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to use our website. We are proud to bring the best carpet, tile and upholstery cleaning service to the Houston Area. We are dedicated to providing the results you need at a price you can afford. We treat you like our neighbor because you are. Sams Carpet Services, Inc. В©2022 All Rights Reserved 636.949.8229 Work For Sams Website by KolbeCo With USA Clean Master in Missouri City, there’s no reason to put it off any longer. We use powerful carpet steam cleaning equipment to remove all traces of dust, dirt and stains from your carpets, leaving them fresh and rejuvenated. And carpet cleaning is also an important part of asthma and indoor allergy management.

  65. Give us a call today for top-quality kitchen remodel and renovation services, and enjoy your quality time, or visit our showroom at 12260 Gulf Fwy, Suite A1 Houston, TX 77034, to discuss the possibilities of home remodeling today! We will make every effort to accommodate your schedule when scheduling your consultation. A beautiful floor is not just about looking good in the kitchen. Since you stand on it while working, possibly for hours at a time, choosing a material and underlay that is comfortable is important. Flooring installation varies depending on its material such as vinyl, granite, tile, or wood. Though the average floor installation cost is in between $1,000 and $4,500 the cost can still change depending on the material used in the flooring installation. After you’ve gotten your recommendations, it’s important to check out each companies credentials. Do they have the proper licensing, or designations from any professional associations, for example, the National Kitchen and Bath Association, the National Association of Homebuilders, and the National Association of the Remodeling Industry? A company that invests in coursework and certifications, shows they care about the quality of their work. https://forum.zacasniodvzem.si/profile/clark1523251403/ В© 2014-2022 My House Design Build Team Ltd. All material on this site is copyrighted by My House Design Build Team Ltd. • My House Design Build TeamВ® is a registered trademark. Our top remodeling contractors services related to home renovation in Houston include the following: Garden State Renovations: Monmouth County, New Jersey experts at construction, renovations, restorations. Call, text or email today. Each vendor did an outstanding professional job in a timely manner. We highly recommend Re-Builders for your remodeling needs! Blog – The GreatBuildz Guide To a Successful Renovation Blog – The GreatBuildz Guide To a Successful Renovation “Every house has an energy load – an amount to keep you warm in the winter and cool in the summer,” he explains. “If you get one too big, you’re wasting a lot of energy …essentially, wasting a much bigger engine that your house doesn’t need, which keeps it from running efficiently.”

  66. Haben Sie noch nicht das passende Casino gefunden? Wildz.fun präsentiert sich im Test als Social Casino. Denn für deine Erfolge beim Spielen erhältst du Punkte. Mit diesen kannst du dich in wöchentlichen Ranglisten mit anderen Spielern messen. Doch das Social-Feature wird erst dann freigeschaltet, wenn du eine Weile spielst und Level 30 erreicht hast. Sollten dir auf dem Weg dahin Chips ausgehen, kannst du bei Wildz.fun Spielmünzen für 1,99€ bis 199,99€ kaufen. Das Wildz Casino ist auf den ersten Blick ein wirklich starkes Online Casino, das mit einer sehr breit gefächerten Auswahl an Spielen und einem tollen Willkommensbonus zu beeindrucken weiß. Einzelne Schwächen zeigen sich erst, wenn man einen Blick auf die Kundenrezensionen einiger Nutzer wirft: Häufig wird hier der Support des Casinos kritisiert, den einige User als unfreundlich oder inkompetent bezeichnen. Einige Spieler bemängeln zudem, dass Auszahlungen von großen Gewinnen hingezogen werden. Überprüfen konnten wir dies leider nicht – doch sollte es so sein, wären dies zwei wichtige Kriterien, die für eine Wildz Casino Alternative sprechen. https://academic-profile.ejust.edu.eg/profile/466632 Wer kennt sie nicht, die Automatenspielhallen, Imbisse und Kneipen, in denen die bekannten Novoline, Merkur und Bally Wulff Spielautomaten stehen. Der Trend jedoch geht zur Online Spielothek bzw. dem Online Casino – zu Hause gemütlich am Rechner eine Runde zocken ist in! Was den Aufbau und die Gewinnwahrscheinlichkeit angeht, gibt es zwischen Spielautomaten in Spielbanken und Automatenspielen in Online Casinos keinerlei Unterschiede. Online Casinos bzw. die Spieleentwickler unterliegen in den europäischen Jurisdiktionen ähnlich strengen Auflagen wie staatliche Spielbanken und können daher als sicher bezeichnet werden. Lust auf ein schnelles Spiel anstatt sich zu Hause zu langweilen? Dann sind Sie hier richtig. Denn schließlich ist unsere Echtgeld-Spielothek online jederzeit und überall verfügbar und auf jedem Gerät abrufbar. Beste Unterhaltung sowohl für zwischendurch, daheim, als auch unterwegs und überall. Drehen Sie ein paar Runden durch unsere Spielothek. Ohne Zwänge, ohne Dresscode.

  67. Online Casino HEX skapades för de som vill få veta mer om olika nätcasinon och populäraste casinospel på nätet såsom slots, roulette, videopoker, baccarat, craps, skraplotter m.m. Har du provat alla av ovannämnda? Kan du regler av alla casino spel? Vill du spela gratis med bonus eller på riktigt med faktura i Sveriges bästa online casinon? Vi hoppas att du hittar allt du behöver hos oss! Den som letar efter ett underhållande casino behöver inte leta längre än till Videoslots Casino, som är ett av de bästa casino på nätet som finns online idag. Här finns ett mycket stort spelutbud med spännande casinospel från ledande speltillverkare, många betalningsmetoder att välja mellan för insättningar och uttag, hjälpsam kundtjänst som har svar på alla frågor och mycket mer. Är du redo? https://classified.citylive.com/index.php?page=user&action=pub_profile&id=472074 Testa videopoker gratis och lär dig hur spelet fungerar innan du spelar med riktiga pengar. Välj från över 40 gratisspel från ledande utvecklare som NetEnt och Betsoft. Ibland kan du stöta på ett casino online som inte kräver att du registrerar dig innan du sätter in pengar. Kort sagt, en svensk spellicens ger dig en säkrare spelupplevelse och det är det första kravet du bör ställa när du väljer ett casino online. Nu för tiden då antalet casino online sajter är enormt många så kan det kännas som en omöjlig uppgift att på egen hand hitta en bra och påtlisligt sajt. Men genom att förhålla sig till några enkla riktlinjer så har man väldigt stora möjligheter att hitta det bästa casino online som finns tillgängligt. Här kommer därför några tips på vad man bör hålla i åtanke när man granskar ett casino som man kanske kan tänka sig att spela på.

  68. Please enable Cookies and reload the page. Daub Alderney Limited is licensed and regulated in Great Britain by the Gambling Commission under account number 39022. Privacy Policy Terms of Use Certain third-party product providers may require the Prospective Player or the Player to accept and agree to additional terms and conditions governing the use of their products. It is the sole responsibility of the Prospective Player or the Player to determine whether they accept and agree to any such third-party terms and conditions, and if the Prospective Player or the Player does not accept and agree to them, such third-party product should not be used. The chances of winning this real money prize is small. You are guaranteed to win something. So even if you miss out on real money then you’ll get another prize. LV Bet is also one of our top UK online casinos at the moment so it is a good site to play at. https://setiadigital.com/forum/profile/latricecobb3323/ Nearly every online casino that offers slot games offers the option to play free slots. Once you enter the casino, the usual pop up comes up, asking to confirm your age. After verification, you can go through all the slot content available on the site. Taking advantage of the slot machines demos is simple, hit the ‘Play for Free’ button, which is where the free slots demo kicks in. The 7Reels Casino, which is one of the 8 Real Money Casino Apps to play with Samsung Mobile in 2020, has a lot to offer when it comes to slots. There is real money involved in this game and is free to play. The developers of the games consider them to be some of the best that this casino has to offer. Can you give me some names of some f2p iOS apps with real money Android is responsible for other operating systems and devices. Most app developers say their apps are suitable for all devices, but you need to check them yourself. Check the casino website, find the link to apps, and check the correct link for your exact operating system. iOS-compatible apps are available on Apple Store, so choose only there to get the correct app with all the features working.

  69. Stay connected via Optional services from the NY State Senate: With NFT games growing in awareness and popularity, we thought now is the right time to list the best NFT games and where to find them. We reviewed different genres of NFT games so anyone might find a game they will enjoy. We are looking at these play-to-earn games from a gameplay perspective and financial advice. These are the games we suggest you buy into. The best way to stay updated with the upcoming NFT games & cryptocurrencies, join the Crypto Gaming Bulls telegram channel! Rob Nichols, president of American Bankers Association, a major U.S. banking trade group, said in a recent blog post that crypto isn’t “going away” and banks are exploring ways to “safely and responsibly” introduce crypto service for customers. It’s further proof that crypto is becoming more mainstream among investors. But in order for there to be more mainstream adoption of crypto, banks need “regulatory clarity,” said Nichols. https://wiki-square.win/index.php/Why_did_bitcoin_go_up Wilder World is a decentralized immersive 3D universe within the Zero Metaverse that is powered entirely by NFTs. As a new type of NFT marketplace within a virtual world, Wilder enables creators, collectors, and players to become owners of an immersive and mixed reality territory, where living and gaming meld together. 403. Forbidden. Finally, the popular platform of the Internet shows the trending coins of the market and people can easily choose the best coin that was selected by experienced and talented traders. Investors can invest easily in the market by using a genuine trading platform like coinmarketcap.com, WazirX, Binance and many more. Now, our experts have found the best trending coin of the market and the coin has attracted millions of people in a few hours just because of its price. The name of the coin is Wilder World (WILD) and since it was launched in the market, the coin was dropped down many times but suddenly, a big change was seen in the coin which is unexpected and therefore, the experts are also predicting the coin.

  70. Um Ihr Roulette Spiel noch weiter zu verbessern, sollten Sie nicht nur alle Roulette Zahlen ganz genau studiert haben und die Roulette Regeln verstehen, sondern auch Roulette Strategien kennen. Nun haben wir anfangs gesagt, dass es eigentlich keine richtigen Strategien gibt, aber ist das wirklich so? Wir haben uns die bekannten Strategien alle angesehen und herausgefunden, ob und warum diese in der Praxis nicht funktionieren oder vielleicht doch einen Vorteil bringen. En Prison: Eine im europäischen oder französischen Roulette oft verfügbare Sonderregel, die es Ihnen erlaubt, für die nächste Runde ihren Einsatz auf dem Tisch bleibt, wenn die Roulette Kugel im Roulette Fach auf der Null landet. Um die Gewinnzahl zu ermitteln, dreht ein Croupier ein Rad in eine Richtung und dann eine Kugel in die entgegengesetzte Richtung um eine geneigte Kreisbahn, die um den äußeren Rand des Rades verläuft. Die Kugel verliert schließlich an Schwung, durchquert einen Bereich von Abweisern und fällt auf das Rad und in eines der 37 (französisches Roulette mit einfacher Null) oder 38 (amerikanisches Roulette mit doppelter Null) farbigen und nummerierten Fächer auf dem Rad. Der Gewinn wird dann an jeden ausgezahlt, der einen erfolgreichen Einsatz getätigt hat. https://captainfreecasino.com/community/profile/toney33v9542822/ Auch wenn Sie Spielautomaten online völlig ohne Echtgeldeinsatz spielen, können Sie in der Regel all die Bonusfunktionen der Games selbst erleben. Als Boni bezeichnet man hierbei Freispiele, Bonusrunden oder Re-Spins, die Sie im Game selbst erhalten – ein Bonus an Spielspaß also. Diese Beschränkung wird allgemein als die lächerlichste Regel aufgefasst. Schließlich ist der Begriff „Online-Casino“ im Volksmund weit verbreitet und wird wahrscheinlich auch in Zukunft synonym für „Online-Spielothek“ gebraucht. Zur besseren Unterscheidung von ausländischen Online-Casinos ohne Limit und deutschen Online-Spielotheken haben aber auch wir diese Namensgebung adaptiert. Russlands Angriffskrieg auf die Ukraine hat eine internationale Energiekrise ausgelöst. Viele europäische Länder bemühen sich, von russischen Energieimporten unabhängig zu werden. Deutschland hat das Gaspipeline-Projekt Nord Stream 2 gestoppt, an einem vollständigen Energie-Embrago gegen Russland will es sich jedoch noch nicht beteiligen. Moskau seinerseits hat die Gaslieferungen nach Polen und Bulgarien vorerst eingestellt.

  71. downloads ruby slots
    [url=”https://www-slotmachines.com”]slot website[/url]
    777 deluxe slots

  72. You know where to play, but do you know what to play? Do you know where to find the best online pokies? Here are the most popular online gambling games you can wager on in the best online casinos in Australia from my list. Are Pokie Machines Open Nsw – Mobile Pokies In New Zealand Players play online roulette at online casinos in the comforts of home. Online roulette games are governed by random number generators (RNG). Live roulette, on the other hand, is played at land-based or brick-and-mortar casinos. We have reviewed several casinos in Australia. Our review criterion is strict in reference to player safety, game variety, security and designed to benefit the players. Therefore, this review provides a list of the best online casinos, online games, game software providers, and even bigger game payouts. The online providers are all legal entities and thus, provide legal money. You can play anywhere and anytime. Players also reserve the right to review the game range in the casino online in Australia. https://apw24.iesmarquesdecomares.org/wordpress/index.php/community/profile/rheahardin74852/ A free spin is one of the bonuses offered at an online casino where the player doesn’t have to deposit with the casino. Rather, they are required to start placing their bets and test casino games immediately after registration. This bonus applies to newly registered players and to claim this bonus, players don’t need to deposit funds; they are only required to register with casinos that offer it. After registration, you can immediately use the free spins to wager. Some casino sites require bonus codes to activate the free spin no deposit bonus. Bob is a somewhat new entrant in the market. It is currently only available in a few select countries, including Canada. It doesn’t have the most enticing Canadian online casino free spins, especially if casinos like Casimba are used as the benchmark. Signing up for online casino free spins Canada grants you 10 free spins, which is better than nothing at all. However, this offer isn’t available worldwide – it’s only available for players from Canada, Germany, Norway, Holland, Russia, and New Zealand.

  73. Please sign in to personalize your experience on Maybelline Login The Maybelline New York Super Stay Multi-Use Foundation Stick is available now at mass market retailers in 16 shades. Excellent review. I’ll be on the lookout for it. В© Copyright  2022 Are Media PTY LTD HairBrunette, Wavy, Medium Fair Porcelain 102 Just saw your link on Never say die beauty and thought I’d come over to check out your review on the Fit me stick foundation. I received a sample from Target, but it wasn’t enough to try on my face (only my hand). So glad to read your review .. I may try this out. The foundation has two products in the form of concentric circles. The inner core is the anti-shine powder core while the outer one is the foundation. This makes it different from other foundation sticks available in market. https://www.susconsultancy.co.uk/community/profile/sadie42d1989395/ Because I’m so passionate about finding, testing and recommending the best curling mascaras in the beauty biz, I’ve compiled a list of foolproof options for anyone who’s ever been convinced their lashes are resistant to curl. Keep scrolling! Your ultimate lash-curling mascara soulmate is waiting for you just below, along with some of my favourite eye-enhancing products to pair with each. To help you choose the best mascara for your lashes, whether it’s volume, definition, or length you’re looking for, here makeup pros weigh in on their favorites to help you decide—along with some loved by Vogue editors too. See More Stories Lisa Bechard is a skin therapist with 12 years of working experience in the beauty industry and also an experienced beauty writer who has expertise in skincare, medical aesthetics and cosmetic surgery, and wellness. Her writing skills are excellent and all her content is very persuasive and insightful.